ΠΑΙΔΙΚΗ HELMEPA 2021-22 «Η ΘΑΛΑΣΣΑ ΕΙΝΑΙ ΖΩΗ»,1ο τμήμα , "kids in action".

                                         

 Το τμήμα μας  φέτος συμμετείχε  στο πρόγραμμα παιδική Helmepa 2021-22 "Η θάλασσα είναι ζωή". Πρόκειται  για ένα παιδικό περιβαλλοντικό πρόγραμμα που δίνει την ευκαιρία σε παιδιά σε ολόκληρη την Ελλάδα να γίνουν μέλη του, αναλαμβάνοντας δράση για την προστασία του θαλάσσιου κόσμου. Πραγματοποιήσαμε πλήθος δραστηριοτήτων. Άλλες από αυτές τις αντλήσαμε από το πλούσιο υλικό που μας έστειλαν από την Ηelmepa, άλλες όμως ήταν δικές μας ιδέες που τις υλοποιήσαμε και σας τις παρουσιάζουμε. Πολλές από αυτές τις δραστηριότητες τις  πραγματοποιήσαμε  σε συνδυασμό με  το 2ο θεματικό κύκλο για την φροντίδα του περιβάλλοντος με τίτλο "Το παράπονο των ζώων" που αφορά τα ζώα που κινδυνεύουν από εξαφάνιση. Ακολουθούν οι δραστηριότητες που πραγματοποιήσαμε.


                                            

                              ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1

                              ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑΤΑ

                                       Στόχοι                  

-Να κατανοήσουν οι μαθητές/τριες την έννοια του οικοσυστήματος

-Να γνωρίσουν τα οικοσυστήματα που έχουν σχέση με τη θάλασσα

Λύσαμε το προτεινόμενο κουίζ για τα θαλάσσια οικοσυστήματα, είδαμε τα προτεινόμενα links



 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ  2
ΒΙΟΠΟΙΚΙΛΟΤΗΤΑ

Στόχοι:

-Να κατανοήσουν οι μαθητές/τριες την απεραντοσύνη των ωκεανών.

-Να μάθουν γιατί είναι σημαντική η θαλάσσια βιοποικιλότητα.

- Να γνωρίσουν τις τροφικές αλυσίδες και πώς ένας οργανισμός επηρεάζει έναν άλλο.

- Να ευαισθητοποιηθούν για τους θαλάσσιους οργανισμούς  που απειλούνται με εξαφάνιση

 Μιλήσαμε για τα ζώα που κινδυνεύουν να εξαφανιστούν σε όλο τον πλανήτη. Επικεντρωθήκαμε στα ζώα υπό εξαφάνιση στην Ελλάδα σε συνδυασμό με το Εργαστήριο Δεξιοτήτων «Το παράπονο των ζώων». Είδαμε σχετικά βίντεο για την χελώνα καρέτα καρέτα, για την φώκια μονάχους μονάχους (« Η Φιόρα και ο Λεβάντε»)και για το δελφίνι.

                   


   Φτιάξαμε χειροτεχνίες για τα ζώα υπό εξαφάνιση: την χελώνα, την φώκια και το δελφίνι και γράψαμε μηνύματα που θέλουμε να ακουστούν στην ανθρώπινη κοινωνία για το πως μπορούμε να τα προστατέψουμε και να  τα διαφυλάξουμε από την εξαφάνιση .


     

                                                    
                                                 

Ακολουθούν 3 βιντεάκια με μηνύματα που έστειλαν τα παιδιά για την φώκια, την χελώνα καρέτα καρέτα αλλά και το δελφίνι.

         

       

        


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 3

ΒΙΟΠΟΚΙΛΟΤΗΤΑ

Γίναμε για λίγο δημοσιογράφοι και παρουσιαστήκαμε σε εκπομπή στην οποία   στείλαμε μηνύματα που θα θέλαμε να ακουστούν στην ανθρώπινη κοινωνία  για το πως μπορούμε να προστατέψουμε και  να σώσουμε τα ζώα που κινδυνεύουν.

 

           

                                                                 

                                                    ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 4                                                      ΒΙΟΠΟΙΚΙΛΟΤΗΤΑ                      

Συλλέξαμε πληροφορίες για την βίδρα  με την βοήθεια και συνεργασία των  γονέων, φτιάξαμε το προφίλ το ζώου, που ζει, τι τρώει, ποια  είναι τα φυσικά του χαρακτηριστικά , ποιο μήνυμα θα θέλαμε να ακουστεί  γι’ αυτό στην ανθρώπινη κοινωνία   και αναρτήσαμε τις εργασίες μας στην τάξη.

             

            


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 5

ΒΙΟΠΟΙΚΙΛΟΤΗΤΑ

 Παίξαμε το προτεινόμενο παιχνίδι  για την τροφική αλυσίδα και                  συμπληρώσαμε σχετικό  φύλλο εργασίας       

             


Φύλλο εργασίας  για την τροφική αλυσίδα  «Ζωγράφισε ή κόψε και κόλλησε  τα ζώα καταναλωτές μίας θαλάσσιας τροφικής αλυσίδας».


           ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 6

    ΒΙΟΠΟΙΚΙΛΟΤΗΤΑ

 Συνάντηση οικογένειας πιγκουΐνων

Παίξαμε το προτεινόμενο  παιχνίδι αφού πρώτα δώσαμε κάποιες πληροφορίες , όπως καταγράφονται στο υλικό της Helmepa.

"Ο θηλυκός Αυτοκρατορικός Πιγκουίνος µόλις γεννήσει το αυγό του, το αφήνει και ξεκινάει ένα ταξίδι προς την ανοιχτή θάλασσα για αναζήτηση τροφής, που µπορεί να διαρκέσει µέχρι και δύο µήνες. Το διάστηµα αυτό ο αρσενικός Αυτοκρατορικός Πιγκουίνος κλωσάει το αυγό του ζευγαριού και όταν αυτό εκκολαφθεί φροντίζει το µικρό τους. Όταν ο θηλυκός πιγκουίνος επιστρέψει στη θορυβώδη αποικία, ο µόνος τρόπος να βρει την οικογένειά του είναι αναγνωρίζοντας το «τραγούδι» του αρσενικού. Αργότερα, όταν το µικρό µεγαλώσει πρέπει και αυτό, αλλά και η µητέρα του να µάθουν να αναγνωρίζουν ο ένας τη φωνή του άλλου για να σµίγουν. Η επιβίωση του µικρού πιγκουίνου εξαρτάται από την ικανότητα της οικογένειας να αναγνωρίζει τα µέλη της µέσα από ένα συγκεκριµένο “τραγούδι”».

Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και η κάθε ομάδα αποτελεί μία οικογένεια. Κάθε οικογένεια ορίζει ένα τραγούδι και ζωγραφίζουν σε ένα χαρτάκι κάτι σχετικό με το τραγούδι που επέλεξαν. Διασκορπίζονται μέσα στην τάξη, ξεκινούν να τραγουδάνε το τραγούδι της οικογένειας τους και προσπαθούν  μέσα από το συγκεκριμένο τραγούδι να αναγνωρίσουν τα μέλη της οικογένειάς τους.  Όταν όλα τα μέλη της κάθε οικογένειας αναγνωρίσουν το ένα το άλλο ανοίγουν τα χαρτάκια  τους για να επιβεβαιώσουν πως εντόπισαν σωστά την οικογένεια τους. 

                                                               

                                                              
 

                                                               


                                                               

                                 

             ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 7

                ΒΙΟΠΟΙΚΙΛΟΤΗΤΑ

            Μιλάμε για τα κοχύλια

                           

                              



                  


          


             ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 8

               ΒΙΟΠΟΙΚΙΛΟΤΗΤΑ

Επισκεφτήκαμε  το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας «Ωκεανός» στο Πλαγιάρι Ν. Πέλλας και περιηγηθήκαμε στην Έκθεση κοχυλιών.



                    


                   


        ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 9

ΥΔΑΤΙΝΕΣ ΖΩΝΕΣ

Στόχοι:

 -Να καταλάβουν οι μαθητές/τριες ότι επικρατούν διαφορετικές συνθήκες στα διάφορα βάθη της θάλασσας.

 -Να κατανοήσουν ότι ο κάθε θαλάσσιος οργανισμός έχει προσαρμοστεί σε συγκεκριμένες συνθήκες.

- Να μάθουν να δουλεύουν σε ομάδες και να συνεργάζονται

 Ο Θαλάσσιος βυθός και οι υδάτινες ζώνες

 Δημιουργήσαμε μία  ομαδικής εργασία με πλαστελίνες αφού πρώτα είδαμε υλικό για τις υδάτινες ζώνες, προτεινόμενα βιντεάκια, την αφίσα της helmepa  για τις υδάτινες ζώνες κλπ. Καταλάβαμε πως η θάλασσα σε κάθε σημείο έχει διαφορετικό βάθος, πως ανάλογα με το βάθος έχει και διαφορετικές ονομασίες.

                                                 

                               


                                   


                                           

          ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 10

       ΥΔΑΤΙΝΕΣ ΖΩΝΕΣ

              Προβολή βίντεο:  "Τα παράξενα ψάρια της αβύσσου"


           

 Φύλλο Εργασίας «Τα παράξενα ψάρια της αβύσσου» 


      


  


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 11

ΦΥΣΙΚΕΣ ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ

Στόχοι:

- Να κατανοήσουν τον υδρολογικό κύκλο.

-Να εκφραστούν καλλιτεχνικά.

Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ

Προβολή βίντεο για τον κύκλο του νερού

  


             


          Τραγούδι για τον κύκλο του νερού

   


Παιχνίδια στον υπολογιστή για τον κύκλο του νερού


          Παραμύθι και φύλλο εργασίας

                    «Το σύννεφο που έβαλε τα κλάματα»




Πείραμα για τον κύκλο του νερού

  

 

                     Ο κύκλος του νερού μέσα από την ρομποτική


     

   

      Παρατήρηση της εξάτμισης του νερού

Αφήσαμε ένα μπολ με νερό για 2 βδομάδες έξω από το παράθυρο. Σημειώσαμε με έναν κόκκινο μαρκαδόρο την στάθμη του νερού.


Μετά από 2 βδομάδες σημειώσαμε που βρίσκεται η στάθμη του νερού. Συζητήσαμε και εξηγήσαμε γιατί συμβαίνει αυτό.

            1ο Παιχνίδι για την εξάτμιση και τον κύκλο του νερού






               2ο Παιχνίδι για την εξάτμιση και τον κύκλο του νερού

 Όταν βγαίνει ο ήλιος οι σταγονούλες ανυψώνονται από την θάλασσα  και  ανεβαίνουν ψηλά στον ουρανό.


 Τώρα το σύννεφο  ετοιμάζεται να βρέξει και οι σταγονούλες ακολουθούν αντίθετη πορεία και σιγά σιγά κατεβαίνουν και πέφτουν μέσα στην θάλασσα.


 3ο Παιχνίδι για τον κύκλο του νερού

 Δημιουργούμε δύο σύννεφα  
Το ένα σύννεφο με τα κορίτσια σε κύκλο. 
Ένα κορίτσι έξω απ΄τον κύκλο είναι ο άνεμος. 
Φυσάει το σύννεφο δυνατά.


Το σύννεφο βαραίνει.  Υγροποιείται και οι σταγονούλες της βροχής πέφτουν στη γη. Τα κορίτσια- σταγόνες πέφτουν στη γη.



Το  δεύτερο σύννεφο με τα αγόρια.




Όταν τα δύο σύννεφα τα φυσούν αντίθετοι άνεμοι το ένα πλησιάζει το άλλο, συγκρούονται, ακούγονται δυνατές βροντές και ξεκινά μία δυνατή βροχή. Οι σταγονούλες από τα σύννεφα πέφτουν στη γη.







ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 12

  ΦΥΣΙΚΕΣ ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ

Στόχοι: 

Να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές/τριες το σπουδαίο ρόλο των ωκεανών                                                  στη ζωή μας.                                                                       

Να γνωρίσουν με ποιον τρόπο λειτουργούν τα θαλάσσια ρεύματα και πως ρυθμίζουν το παγκόσμιο κλίμα.

Πείραμα για τα θαλάσσια ρεύματα

Πήραμε 2 πλαστικά ποτήρια στα οποία βάλαμε στο ένα ζεστό νερό και στο άλλο κρύο νερό  και παγάκια. Χρωματίσαμε το ζεστό νερό κόκκινο, με χρώματα ζαχαροπλαστικής και το κρύο νερό μπλε.  Στο κάθε ποτήρι τοποθετήσαμε από μία πινέζα. Σε ένα μεγάλο, διάφανο μπολ με νερό τοποθετήσαμε τα 2 ποτήρια. Αφαιρέσαμε τις πινέζες και παρατηρήσαμε πως καθώς το νερό ξεχύνεται από τις τρυπούλες των ποτηριών το μεν ζεστό πηγαίνει ψηλά, το δε κρύο πηγαίνει χαμηλά και έτσι δημιουργούνται  ρεύματα. Εξηγήσαμε πως έτσι και στον πλανήτη δημιουργούνται θαλάσσια ρεύματα με κρύο ή με ζεστό νερό , τα οποία επηρεάζουν το κλίμα από τις περιοχές τις οποίες περνούν.




δ) Παρατήρηση της υδρόγειου σφαίρας, συζήτηση για την

κίνηση των θαλάσσιων ρευμάτων και φύλλο εργασίας: η υδρόγειος σφαίρα


 





 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 13

   ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Στόχοι:

-να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές/τριες ότι η Ελλάδα είναι η μεγαλύτερη δύναμη παγκοσμίως στο χώρο της ναυτιλίας

-να γνωρίσουν τους διαφορετικούς τύπους εμπορικών πλοίων

- να κατανοήσουν τη χρησιμότητα των πλοίων στη μεταφορά αγαθών παγκοσμίως και να εξοικειωθούν με τη ναυτική ορολογία.

Έγινε σχετική συζήτηση και μελετήσαμε το προτεινόμενο υλικό.


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 1

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Στη διάρκεια του καλοκαιριού, όλοι μας επισκεπτόμαστε κοντινές και απομακρυσμένες παραλίες για να κάνουμε τα μπάνια μας. Για την ασφάλειά μας, θα πρέπει να ακολουθούμε κάποιους κανόνες κατά τη διάρκεια παραμονής μας στην παραλία. Καλέσαμε λοιπόν έναν ναυαγοσώστη  στη τάξη σας για να μας ενημερώσει τι πρέπει να κάνουμε σε περίπτωση που εμείς ή κάποιος άλλος λουόμενος αντιμετωπίσει πρόβλημα.







ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 15

     ΑΛΙΕΙΑ – ΥΔΑΤΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ

Στόχοι:

-Να κατανοήσουν οι μαθητές/τριες τη σημασία των ψαριών στη ζωή και την υγεία μας.

- Να συνειδητοποιήσουν την αξία της βιώσιμης αλιείας και τα προβλήματα που προκαλούν οι παράνομες αλιευτικές πρακτικές και η υπεραλίευση.

Συγκεκριμένα μιλήσαμε για την πίνα και πως αυτή κινδυνεύει να εξαφανιστεί λόγω λανθασμένων τρόπων αλίευσης άλλων ειδών που όμως επηρεάζουν τους πληθυσμούς της πίνας


 



ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 16

    ΡΥΠΑΝΣΗ

Στόχοι:

-να γνωρίσουν οι μαθητές/τριες τις πηγές ρύπανσης των θαλασσών

-να συνειδητοποιήσουν ότι οι θάλασσες και οι ωκεανοί κινδυνεύουν από την ανθρώπινη αδιαφορία

Στα πλαίσια της ενότητας για την ρύπανση φτιάξαμε μία αφίσα με τον γλάρο της Helmepa , ζωγραφίσαμε διάφορα σκουπίδια και ρύπους που μπορούμε να βρούμε μέσα στη θάλασσα. Κολλήσαμε τις ζωγραφιές μας στην κοιλιά του γλάρου, υποδηλώνοντας πως όλα τα σκουπίδια  καταλήγουν στο σώμα των θαλάσσιων οργανισμών και κατ΄ επέκταση και των δικών μας και έτσι βάζουμε σε κίνδυνο την υγεία και την ζωή όλων των ζώντων οργανισμών


 


Με αυτή την αφίσα πήραμε μέρος στον διαγωνισμό αφίσας της παιδική Helmepa 2021-22

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 17

 ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ

Στόχοι:

-να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές/τριες την αξία και το σημαντικό ρόλο της ανακύκλωσης στην προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος

- να μάθουν τα υλικά συσκευασίας που ανακυκλώνονται

 -να υιοθετήσουν καθημερινές συνήθειες φιλικότερες προς το θαλάσσιο περιβάλλον

 -να εκφραστούν καλλιτεχνικά και να μάθουν ότι δεν είναι  όλα τα απορρίμματα «άχρηστα» υλικά.

Βίντεο για την ανακύκλωση:


       Επιτραπέζιο παιχνίδι για την ανακύκλωση



Φύλλο εργασίας για την ανακύκλωση

 

Δραστηριότητα ανακύκλωσης

Φτιάξαμε στο χολ του νηπιαγωγείου μας την γωνιά της ανακύκλωσης. Τα νήπια έφεραν διάφορα ανακυκλώσιμα υλικά από το σπίτι και τα βάλαμε στον σωστό κάδο ανάλογα με το υλικό: χαρτί, πλαστικό , αλουμίνιο, γυαλί, καπάκια, μπαταρίες.

 



Xειροτεχνίες με ανακυκλώσιμα υλικά

Με το οπισθόφυλλο από μπλοκ ζωγραφικής που συνήθως το πετάμε,

 φτιάξαμε καλοκαιρινά καδράκια 



Με ρολά από χαρτί κουζίνας που τα βάψαμε, φτιάξαμε χειροτεχνία για την γιορτή του πατέρα

 



ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 18

       ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ

Στόχοι:

-Να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές/τριες ότι οι λύσεις των προβλημάτων των θαλασσών δεν έρχονται μόνο από τις κυβερνήσεις.

-Να κατανοήσουν το ρόλο τους ως παγκόσμιοι πολίτες απέναντι στις ανάγκες του θαλάσσιου περιβάλλοντος.

-Να υιοθετήσουν πιο φιλικές προς τις θάλασσες συμπεριφορές και στάσεις στην καθημερινότητά τουςΓιορτή λήξης με την θεατρική παράσταση «Καθαρή παραλία, καθαρή θάλασσα, γιατί η θάλασσα είναι ζωή»

Η γιορτή λήξης της φετινής χρονιάς ήταν σχετική με την καθαριότητα  των θαλασσών, τον περιορισμό των σκουπιδιών, την χρήση πλαστικού, τον σεβασμό όλων των θαλάσσιων ειδών, γεμάτη με μηνύματα που θέλαμε να ακουστούν και να ευαισθητοποιήσουν μικρούς και μεγάλους για την προστασία των θαλασσών, για καθαρές θάλασσες και καθαρές ακτές. Η γιορτούλα μας πραγματοποιήθηκε από κοινού με το 3ο τμήμα του 1ου Ν/γείου Γιαννιτσών στην αυλή του  Μουσείου Φυσικής Ιστορίας «Ωκεανός» και μετά ακολούθησε  ξενάγηση στην έκθεση κοχυλιών.



ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 19

 ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΚΑΙ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗ

Στόχοι:

- Να γίνουν οι μαθητές/τριες φορείς μηνυμάτων για την προστασία του περιβάλλοντος στην τοπική τους κοινωνία.

- Να εκφραστούν καλλιτεχνικά.

 - Να νιώσουν υπεύθυνοι και ότι αποτελούν μέρος ενός ευρύτερου συνόλου που αγωνίζεται για έναν καλό σκοπό

 Εορτασμός παγκόσμιας ημέρας περιβάλλοντος.

         5 Ιουνίου: Παγκόσμια ημέρα περιβάλλοντος

Ετοιμάζουμε με τα παιδιά χαρτοσακούλες που θα χρησιμοποιηθούν για να βάλουμε τις εργασίες και τα ενθύμια από όλη την χρονιά. Οι χαρτοσακούλες φέρουν  μηνύματα σχετικά με την προστασία των θαλασσών.

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Μέσω του προγράμματος  της παιδικής Helmepa κατορθώσαμε να ευαισθητοποιήσουμε τα παιδιά σε περιβαλλοντικά θέματα που αφορούν την προστασία της θάλασσας και όχι μόνο. Το υλικό που μας εστάλη για να χρησιμοποιήσουμε ήταν πολύ πλούσιο με πολλές πληροφορίες, links, προτεινόμενες δραστηριότητες και παιχνίδια που προσέλκυσαν το ενδιαφέρον των παιδιών και οδήγησαν στον εμπλουτισμό των γνώσεων τους, στην κινητοποίησή τους να αναλάβουν ενεργή δράση για να προστατευτούν οι οι θάλασσες μας και να σωθεί ο πλανήτης μας.  Τα παιδιά μας εργάστηκαν  συνεργατικά  και δημιουργικά, μέσα από τη διαθεματική προσέγγιση των ενοτήτων που είχαμε να επεξεργαστούμε. Το γεγονός πως στο καθημερινό τους λεξιλόγιο εντάχθηκαν εκφράσεις όπως "όχι άλλα πλαστικά", "προστατεύω τις θάλασσες/τον πλανήτη /τη γη μας", "αυτό το σκουπίδι πρέπει να πάει για ανακύκλωση, πρέπει να βρω τον σωστό κάδο" και πολλές άλλες αποδεικνύουν πως πετύχαμε τους στόχους μας. 



 
















































































    

                                            

                                                     

                                                         

 

 

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η χριστουγεννιάτικη γιορτή μας ! Καρυοθραύστης . Τμήμα 5 τμήμα Ένταξης και 4ο Ολοήμερο τμήμα ( Μαργαρίτες και Μαργαριτάκια)

Ο Πυξιδούλης, η Πυξιδούλα - "ΕΓΩ + ΕΣΥ = ΟΜΑΔΑ" (Απίθανα Νηπιάκια - τμήματα 4ο & 6ο)

28η Οκτωβρίου - Σαν Παραμύθι ( Απίθανα Νηπιάκια - τμήματα 4ο & 6ο)